SediJava
​آدرس
زیر آسمان آبی بر روی زمین طلایی
با من در ارتباط باشید
​sedi@sedijava.ir
Yoga online

اطلاعات کلی درباره مراکز انرژی بدن (چاکراها)

چاکرا چیست؟

چاکراها مراکز انرژی بدن هستند. آنها در بدن اختری در امتداد ستون فقرات قرار دارند ، از قاعده ستون فقرات شروع می شوند و به سمت بالا تا تاج سر می‌روند. هر چاکرا مقابل با غده ای در بدن فیزیکی است و هر کدام رنگ و انرژی خاصی را از خود ساطع می کنند. از آنجا که هر چاکرا به جنبه های خاص معنوی، عاطفی، روانی و جسمی وجود ما مربوط می شود، گفته می شود انسداد یا عملکرد ضعیف آنها می تواند منجر به اختلالات جسمی، روانی و عاطفی شود. اعتقاد بر این است که توجه آگاهانه و متعادل سازی این مراکز انرژی منجر به رفاه و سلامتی می‌‌شود. این یکی از اهداف تمرینات آسانا یوگا است: تحریک و تعادل چاکراها یا انرژی موجود در بدن.

7 چاکراها - راهنمایی درباره خصوصیات، نقاط قوت و ضعف، حرکات یوگا مربوط به هر چاکرا

1. چاکرای مولادهارا (Muladhara)- چاکرای ریشه

چاکرا مولادهارا در قاعده ستون فقرات بین مقعد و اندام تناسلی قرار دارد. این چاکرا رنگ قرمز را تابانده و عنصر زمین (خاک) را نشان می‌دهد.

با عواطف بقا، ثبات، جاه طلبی و خودکفایی مشخص می شود. وقتی این چاکرا از تعادل خارج شود، ممکن است فرد احساس بی ثباتی، بی‌بنیانی، عدم جاه طلبی، بی‌هدفی، ترس، ناامنی و ناامیدی کند. هنگامی که مولادهارا چاکرا متعادل است، فرد  احساس ثبات، اعتماد به نفس، تعادل، پرانرژی بودن، استقلال و قوی بودن داشته باشد.

بذر مانترا (beej mantra*) مولادارا چاکرا «Lam» است.

تمرین حرکات درخت (Vrkshasana) و کوه (Tadasana) و تمرینات نشسته یوگا به تعادل مولاادارا چاکرا کمک می کند.

2. چاکرای سوادیشتانا (Svadhishthana) - چاکرای ساکرال/ جنسی

چاکرای دوم، چاکرای سوادیشتنا، در پایین شکم، حدود چهار انگشت زیر ناف قرار دارد. این چاکرا رنگ نارنجی را تابانده و عنصر آب را نشان می‌دهد.

ویژگی‌های چاکرای ساکرال نیازهای اساسی جنسی، خواسته‌ها، خلاقیت و خود ارزشمندی است. در صورت عدم تعادل، فرد ممکن است احساسات واکنشی و تحریک پذیری، کمبود انرژی و خلاقیت، افکار جنسی وسواس‌گونه یا دستکاری شده داشته باشد. وقتی متعادل باشد، فرد احساساسات مثبت، سرزندگی، رضایت، دلسوزی و شهود را تجربه می‌کند.

بذر مانترا (beej mantra) چاکرا سوادشیشتانا «Vam» است.

با تمرین دادن حرکتهای تعادلی یوگا مانند کلاغ (Kakasana) یا حالت های ایستاده اما پر استقامت و تعادلی مانند حالت مثلث (مثلث) (Trikonasana) می تواند روی تعادل این چاکرا موثر باشد. 

3. چاکرای مانیپورا(Manipura) - چاکرای خورشیدی

چاکرا خورشیدی یا پلکسوز یا شبکه خورشیدی در بالای ناف  و بین ناف و پایین قفسه دنده قرار دارد. این چاکرا نشان دهنده عنصر آتش است و بنابراین رنگ زرد را تابش می کند.

این چاکرا با انرژی و احساساتی مانند منیت، کنترل، قدرت، خشم و پرخاشگری مرتبط است. عدم تعادلمانیپورا می‌تواند از نظر جسمی با مشکلات گوارشی، مشکلات کبدی یا دیابت خود را نشان دهد و در سطح عاطفی ممکن است فرد با افسردگی ، عدم عزت نفس، خشم و کمال گرایی دست و پنجه نرم کند. با برقراری تعادل در چاکرا احساس انرژی، اعتماد به نفس، مولد بودن و تمرکز تجربه می‌شود.

بذر مانترا (beej mantra) چاکرا مانیپورا «Ram» است.

برای تعادل مانیپورا چاکرا می توان از حالت‌های خم به جلو  مانند کشش غرب بدن (Paschimottanasana) ، و حرکات خم به عقب روی شکم مانند حرکت مار کبری (Bhujangasana) و کمان (Dhanurasana) استفاده کرد.

4. چاکرای آناهاتا (Anahata) - چاکرای قلب

چاکرای آناهاتا یا چاکرا قلب همانطور که از نامش پیداست ، در منطقه قلب واقع شده است. رنگ آن سبز و نشاگر عنصر هوا است.

این چهارمین چاکرا جایگاه  تعادل درون بدن است که با احساسات عشق، دلبستگی، شفقت، اعتماد و علاقه مشخص می شود. وقتی آناهاتا چاکرا از تعادل خارج شود، ممکن است فرد با مسائل عاطفی مانند خشم، عدم اعتماد، اضطراب، حسادت، ترس، اندوه  و بدخلقی روبرو شود. با ایجاد تعادل در این چاکرا، فرد احساس دلسوزی، خوش بینی، دوستی، انگیزه، درک دیگران و میل مراقبت از دیگران را تجربه کند.

بذر مانترا (beej mantra) آناهاتا چاکرا »Yam» است.

چاکرای قلب را می توان با تمرین حرکات خم به عقبی مانند نیمه پل(Ardha Setubandhasana) و ماهی Fish Pose (Matsyasana) متعادل کرد.

5-چاکرای  ویشودا (Vishuddha)- چاکرای گلو

چاکرای گلو پنجمین چاکرا و مقارن با غده تیروئید در پایه گلو واقع شده است. رنگ آن آبی روشن و عنصر آن فضا است.

ویشودا چاکرا بیانگر الهام، بیان، ایمان و توانایی برقراری ارتباط است. عدم تعادل چاکرای گلو ممکن است منجر به ترسو بودن، سکوت، احساس ضعف یا عدم توانایی در بیان افکار و احساسات شود. تعادل چاکرای گلو می تواند با خلاقیت، ابراز وجود مثبت، ارتباط سازنده، راستگویی و رضایتمندی خود را نشان دهد.

بذر مانترا (beej mantra) چاکرای ویشودا «Ham» است.

چاکرای گلو در حالت هایی مانند ایستادن روی شانه  (Sarvangasana) و گاوآهن (Halasana) تحریک می شود.

6. چاکرای آجنا (Ajna) - چاکرای چشم سوم

چاکرای چشمم سوم در بین ابروها قرار دارد. عاری از عنصر است اما رنگ دارد: آبی نیلی.

از چاکرای چشم سوم اغلب به عنوان یک نقطه کانونی در طول تمرینات آسانا یوگا استفاده می شود تا تمرکز و آگاهی بیشتری به ارمغان آورد. گفته می شود که مراقبه روی این چاکرا کارمای زندگی‌های گذشته را از بین می برد و به فرد دانش رهایی و شهودی می‌بخشد. ویژگی های این چاکرا، هوش، شهود، درک، بینش و خودشناسی است. وقتی این چاکرا از تعادل خارج شود، ممکن است احساس عدم توانایی در خوداظهاری و ترس از موفقیت شود یا برعکس، فرد دچار خودخواهای شود. عدم تعادل آن می تواند در سطح جسمی با سردرد، تاری دید و خستگی چشم آشکار شود. وقتی این چاکرا متعادل باشد، شخص استاد خویش است، فاقد ترس از مرگ و دلبستگی به چیزهای مادی.

بذر مانترا (beej mantra) آجنا چاکرا «Om» است.

هنگام تمرین ایستادن روی سر (Shirshasana) این چاکرا تحریک می شود.

7. چاکرای ساهاسترارا (Sahastrara) - چاکرای تاجی

هفتمین چاکرا، در تاج سر قرار دارد. این چاکرا نیز عنصری را نشان نمی دهد.  به رنگ بنفش و / یا سفید رنگ است.

این چاکرا مرکز معنویت، روشنگری، تفکر پویا و انرژی است. این امکان جریان درونی خرد را فراهم می کند و موهبت آگاهی کیهانی را به همراه دارد. در صورت عدم تعادل، فرد ممکن است از احساس ناامیدی مداوم، بدون جرقه شادی و احساسات مخرب رنج ببرد.

بذر مانترا (beej mantra) این چاکرا «Aum» است.

متعادل سازی چاکرای تاج  با تمرین ایستادن روی سر (Shirshasana) انجام می شود.

8- چاکرای ستاره روح (soul star)- چاکرای ka 

چاکرا هشتم به عنوان ستاره روح یا چاکرای ستاره نامیده می شود و مصریان باستان آن را (Ka) می‌نامیدند، چاکرای هشتم دقیقاً بالای چاکرای 7 و به عنوان واقع شده و بخشی از سیستم 12 چاکرایی است.

این چاکرا مرکز انرژی است که به واسطه پیام هایش در مورد عشق الهی، ارتباط معنوی و تعالی شناخته شده است. هنگامی که این چاکرا آزاد و متعادل است، این چاکرا تجسم ما را از خرد معنوی افزایش می دهد.

رنگ چاکرا: طلایی یا سفید ، گرچه برخی می گویند این چاکرا در واقع رنگی ندارد یا پیشنهاد می شود که رنگ هشتم چاکرای ماوراء بنفش یا رنگین کمانی است، فرکانسی که نمی توانیم ببینیم.

موقعیت چاکرا: در جایی بین یک اینچ تا چند اینچ  بالاتر از تاج

عنصر: روح

مضامین: بی زمانی ، تعالی ، و ادراک بیشتر

پیام ها: با خود برتر خود ارتباط برقرار کنید. از ذهن جدا شوید، گشوده شدن به عشق الهی؛ هدف خود را کشف کنید و شلوغی کارما را پاک کنید.

تصدیقات: من از توهم نفسانی خود فراتر می روم. من از ذهن محدود فراتر می روم. من از پس مانده‌های کارما عاری هستم. من به قلمرو کیهانی متصل هستم.

وقتی چاکرای هشتم متعادل باشد، ما احساس می کنیم که با هدف خود همسو هستیم، با دنیای فراتر از ما  و با شهود خود در ارتباط هستیم. ذهن ساکت است و هر کجا باشیم احساس راحتی و هماهنگی زیادی را تجربه می کنیم.

وقتی چاکرای 8 کم کار باشد، ممکن است احساس گم شدن یا بی هدف بودن، قطع ارتباط از جامعه جمعی، یا گرفتار شدن در توهمات و منیت کنیم.

وقتی چاکرای هشتم بیش از حد فعال باشد، ممکن است احساس کنیم از بدن و زمین خود جدا شده‌ایم، متعادل نیستیم و یا گیج شده‌ایم که چگونه می توان جنبه های زمینی و معنوی خود را تقویت کنیم.

چاکرای هشتم اولین چاکرای بالاتر در سیستم 12 چاکرا است. از بسیاری جهات به چاکرای 7 (یا تاج) شباهت دارد، اما از محدودیت های تجربه انسانی گسترده‌تر است.

بالای این مرکز انرژی، چهار چاکرای دیگر هستند و هر یک از این چاکراهای بالاتر ادامه، یا گسترش کیفیت متعالی چاکرای 8 است.

این چاکراهای بالاتر از 9 تا 12گاهی به ترتیب چاکرای روح، چاکرای جهانی، چاکرای کهکشانی و چاکرای دروازه الهی نامیده می شوند، اگرچه منابع مختلف ممکن است نام های جایگزینی برای آنها ارائه دهند.

از آنجا که انرژی هم به سمت پایین و هم به سمت بالا حرکت می کند، فرکانس این چاکراهای بالاتر بر جریان و تعادل چاکرای 8 تأثیر می گذارد. به همین ترتیب، وضعیت چاکرای 8 بر اتصال ما با چاکراهای بالای آن تأثیر می گذارد. بنابراین، درحالیکه چاکرای هشتم را بیدار و متعادل می کنیم، زمینه را برای بیداری عمیق‌تر در چاکراهای بالا و فراتر از آن ایجاد می کنیم. به همین ترتیب ، وقتی هر 7 چاکرای زیر 8 را فعال می کنیم، خودمان را برای بیدار کردن چیزی که فراتر از بدن است آماده کرده‌ایم. مراقبه چاکرای 8 اغلب ما را دعوت می کند تا ابتدا به ایجاد هماهنگی و تعادل در مراکز انرژی درون بدن فیزیکی برسیم.

ارتباط چاکراها و سیارات

 

لینک تصویر واضح تر

 

ویدیوهای مرتبط

 

 

* Seed Mantra (یا bija mantra) از یک هجا یا کلمه واحد تشکیل شده است. گفته می شود که یک مانترا بذر کل محتوای آموزش را درخود دارد. به عنوان مثال ، GAM مانترا بذر گانشا است.بذر مانترا می تواند بخشی از یک مانترا طولانی تر باشد.

 

منابع:

www.arhantayoga.org

thriveglobal.com

cinnamoncrow.wordpress.com

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش