SediJava
​آدرس
زیر آسمان آبی بر روی زمین طلایی
با من در ارتباط باشید
​sedi@sedijava.ir
Yoga online

ذهن‌آگاهی چیست؟

ذهن آگاهی چیست؟
آیا ذهن‌آگاهی یعنی ذهن خود را پاک کنید، یا روی یک چیز تمرکز کنید یا اینکه به هیچ چیزی فکر نکنید؟ آیا چنین چیزی مقدور است؟ در اینجا تعریفی ذهن آگاهانه از ذهن آگاهی ارائه شده است.

ذهن آگاهی،  یک کلمه کاملاً ساده است. در واقع به معنی هشیاری کامل به آنچه دارد اتفاق می افتد، به آنچه که انجام می دهیم و به فضایی که در آن حرکت می‌کنیم  است. ممکن است هشیاری به این امور آسان به نظر برسند، مگر در مواقعی که مورد آزار دهنده‌ای وجود داشته باشد که در اینصورت ما اغلب از آن مسئله مورد بحث دور می شویم. ذهن مان پرواز می کند، ارتباطمان با بدن  را از دست می دهیم و خیلی زود درگیر افکار وسواسی درباره اتفاقی که افتاده یا دلهره در مورد آینده می‌شویم که همگی باعث اضطراب ما می‌شود.

 

ذهن آگاهی توانایی انسان برای حضور کامل، آگاهی از مکان و کارهایی است که انجام می دهد، و در برابر آنها واکنش پذیر نبوده یا تحت تأثیر آنچه رخ می دهد نیست.

با این وجود هر بار که از تجربه حال دور می شویم، هوشیاری به نفس ما را به جایی که هستیم و کاری که انجام می دهیم و احساس می کنیم برمی‌گرداند. اگر می خواهید بدانید ذهن آگاهی چیست، بهتر است مدتی آن را امتحان کنید. 

ذهن آگاهی کیفیتی است که هر انسانی از بدو تولد از آن برخوردار است، چیزی نیست که نیازی به بیانش داشته باشید، بلکه فقط نیاز است یاد بگیرید که چگونه به آن دسترسی پیدا کنید.

انواع تمرین ذهن آگاهی
هرچند که ذهن آگاهی امری ذاتی است، اما می توان آن را از طریق تکنیک های اثبات شده پرورش داد. در اینجا چند نمونه آورده شده است:

هشیار بودن به نحوه نشستن، راه رفتن، ایستادن و تحرکات بدنی (همچنین ممکن است دراز بکشید و به آنچه در بدن تجربه می‌کنید توجه کنید اما اغلب منجر به خواب می شود) ؛
مکث های کوتاهی که وارد زندگی روزمره می کنیم تا به آنچه در حال تجربه است آگاه شویم.
ادغام تمرین مدیتیشن با سایر فعالیت ها مانند یوگا یا ورزش.

در کل ذهن آگاهی یعنی تجربه بدون قضاوت حس ها، عواطف و جریان افکار و نحوه ارتباط آنها و لنگر نفس نقش اساسی در آن بازی می‌کند.
 

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش